Perkembangan bayi minggu ke 17 hingga 28

Tuesday, June 23, 2009 Edit This 0 Comments »

Minggu ke-17 - Rambut, kening dan bulu mata bayi mulai tumbuh sementara garis kulit pada hujung jari juga mula terbentuk. Bayi telah mempunyai cap carinya yang tersendiri. Pada masa ini panjang bayi hanya kira-kira 16 cm sahaja iaitu seperti sebatang pen. Ibu mungkin mengalami sembelit akibat sistem usus yang perlahan. Rahim pula akan semakin membesar dan menekan pundi kencing.
(isteri ~ Banyakkan minum air masak dan makan makanan berserat, jus buah-buahan serta sayur-sayuran hijau)

Minggu ke-18 - Walaupun mata bayi masih lagi tertutup, bayi sudah dapat mengenalpasti cahaya terang menerusi dinding rahim. Bayi dapat mendengar degupan jantung ibu pada masa ini. Bayi juga telah mula baring pada lelemak yang boleh memanaskan badannya.

Minggu ke-19 - Bayi akan mula mengeluarkan bahan berwarna putih yang tebal dan berkrim untuk menyelaputi keseluruh tubuhnya. Ia dikenali sebagai verniks dan berfungsi untuk melindungi kulitnya daripada cecair amniotik yang mengelilinginya. Jadi apabila bayi lahir kelak bayi tidak akan kelihatan seperti tidak mandi selama sembilan bulan. Sesetengah ibu akan berlaku kesan stretchmarks atau tanda calar pada bahagian perut. Hampir 90% wanita akan mengalaminya.
(isteri ~ Elakkan mengaru kulit perut dan amalkan penyapuan losyen)

Minggu ke-20 - Pertumbuhan bayi pada saat ini adalah agak perlahan kerana memberi peluang kepada paru-paru dan sistem penghadaman serta imunnya untuk matang. Saiz bayi ketika ini ialah kira-kira 25 cm panjang dan mempunyai berat dalam lingkungan 340 g. Pigmentasi pada kulit ibu mungkin berlaku dengan lebih ketara tetapi ianya akan hilang selepas bersalin nanti. Masalah gusi berdarah dan peningkatan keluaran cecair dari faraj turut mula di rasai ibu. Sendi dan ligamen-ligamen badan juga akan menjadi kendur. Ibu akan lebih kerap merasa sakit pada bahagian belakang badan serta ketegangan di bahagian lain.
(isteri ~ Payu dara ibu akan menghasilkan kolostrum iaitu sejenis bahan cecair keruh yang berfungsi untuk membekalkan semua bahan yang diperlukan oleh bayi kita pada hari pertama selepas lahir. Jangan cuba memicit cecair tersebut)

Minggu ke-21 ­- Ibu akan mengalami banyak perubahan sementara bayi dalam kandungan pula membesar dengan perlahan. Jadi penjagaan kesihatan agar sentiasa sihat dan bertenaga amat penting.
(isteri ~ Elakkan daripada melakukan kerja-kerja berat yang boleh membebankan bahagian belakang dan elakkan memakai kasut bertumit tinggi)

Minggu ke-22 - Struktur gigi bayi mula berkembang. Pergerakan bayi juga menjadi semakin aktif.
(isteri ~ Berikan tindakbalas pada setiap gerakan, tendangan atau bunyi dalam uterus dengan belaian penuh kasih sayang. Perdengarkan bayi dengan alunan zikir dan ayat-ayat suci Al-Quran untuk memberikan pendedahan dan didikan awal sejak dalam kandungan lagi dengan mendekatkan perakam atau pemain cakera padat pada perut)

Minggu ke-23 - Jari, tangan dan kaki bayi telah terbentuk dengan baik. Rambut ibu akan menjadi lebat dan berkilauan. Kulit pula akan menjadi bertambah gebu, licin dan lembut.

Minggu ke-24 - Ibu akan merasa gembira, sihat dan berpuas hati dengan perjalanan kehamilan. Berat badan ibu bertambah secara normal. Kedudukan kepala bayi lazimnya berada pada bahagian bawah pada minggu ini. Manakala kulit bayi akan menjadi semakin menebal. Namun jangan terkejut sekiranya muka anda menjadi sembap dan membengkak pada ketika ini. Ini kerana tubuh sudah mula menyimpan air yang berlebihan.

Minggu ke-25 / Minggu ke-26 - Badan ibu akan sentiasa berpeluh dan berasa panas. Pada minggu ini saiz bayi kita sudah mencapai 33 cm.
(isteri ~ Minum banyak air dan basahkan tuala kecil lalu lapkan pada bahagian muka, leher, dada, peha dan perut untuk mengelakkan dehidrasi semasa bekerja terutama ketika berada dalam penghawa dingin (aircond). Pakai pakaian yang longgar untuk keselesaan)

Minggu ke-27 - Bayi sudah mula pandai menghisap ibu jari dan menelan air panas (cecair amnion) yang mengelilinginya. Air yang ditelan itu akan keluar daripada badannya sebagai air kencing. Tunas rasa bayi pada masa ini baru terbentuk. Ia sudah boleh bertindakbalas kepada rasa manis, masam dan pahit. Kelenjar peluhnya juga sudah mulai terbentuk dan bayi sudah boleh batuk dan tersedu.
(isteri ~ Pakai pakaian yang diperbuat dari kain kapas yang boleh menyerap haba dengan baik)

Minggu ke-28 - Hanya tinggal lagi 3 bulan sebelum saat kelahiran yang ditunggu-tunggu tiba. Ibu mungkin akan menjadi sedikit pelupa, kekok dan agak janggal. sepanjang bulan-bulan terakhir ini, bayi kita juga telah mula menyimpan bekalan lemak dalam badan. Selain itu ibu juga mungkin akan mengalami sakit ulu hati, senak dan kadang-kadang kejang pada bahagian betis. Jangan terkejut jika berhadapan dengan kontraksi. Ia bukan kontraksi untuk melahirkan tetapi ia sebalik adalah kontaksi kecil yang dipanggil iBraxton Hiksi.
(isteri ~ Elakkan daripada berfikir perkara-perkara buruk atau negetif. Banyakkan membaca majalah-majalah atau menonton rancangan tv yang berfaedah untuk minda dan perkembangan kehamilan)

0 comments:

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers